Història

24 Horas Internacionals de Resistencia en ciclomotor Vall del Tenes Gran Premi Terranova CNC 

Patrimoni esportiu de Catalunya

Poques iniciatives esportives tenen el seu origen i la seva trajectòria tan lligada a la il·lusió, la implicació, l'empeny i la voluntat d'un poble, com són les 24 Hores Internacionals de Resistència en Ciclomotor de la Vall del Tenes-Gran Premi Terranova CNC. Aquesta prova, mítica i referent avui dia en el món de la moto, va néixer a les acaballes del franquisme, l'any 1972, de la decisió d'un bon grup d'amics de Lliçà de Munt, "La Colla del Pa amb Tomàquet", que apostaren per l'esport com a via/estratègia per fer reviure entre els seus veïns l'esperit catalanista, tan malmès durant els anys de la dictadura franquista. La història, la cultura, els drets democràtics, el futur dels pobles de la vall del Tenes i l'esport eren els temes habituals de les xerrades organitzades per aquest grup, artífexs, també, de festivals de cançó, obres de teatre, o la mítica "Volta al carro als Països Catalans", que van fer 300 veïns l'any 1978, recorrent 3.000 quilòmetres durant 100 dies durant els quals visitaren pobles petits, semblants a Lliçà d'Amunt als que els esperonaven a la defensa de la seva pròpia identitat.

L'afició per les motos a la població era històrica i el fet que en aquells moments de crisi, la motocicleta esdevingués el vehicle sobre rodes més popular entre els veïns de Lliçà d'Amunt, va servir com a punt de partida de diverses iniciatives promogudes per La Colla del Pa amb Tomàquet, obertes a tota la població. El seu objectiu era crear una prova esportiva en què tothom pogués participar i aconseguir, mitjançant aquesta cita, enfortir el lligam entre els veïns. La primera edició de les 24 Hores de Resistència en Ciclomotor de la Vall del Tenes se celebraren l'any 1979 i des de llavors mai han deixat de ser un èxit. Des de la primera edició es va aconseguir el principal objectiu de La Colla del Pa amb Tomàquet que crear un vincle identitari entre tot els veïns, fruït del qual, es succeïren multitud d'altres iniciatives que han portat, i segueixen portant, el nom de Lliçà d'Amunt arreu. És un bon exemple, el viatge en ciclomotor per Europa per promocionar i divulgar l'esperit del poble català i les pròpies 24 Hores de Resistència en Ciclomotor de la Vall del Tenes, avui prova internacional i de referència al món de les motos.

Durant els seus anys de trajectòria aquesta prova s'ha anat fent gran i des de diversos àmbits del motociclisme no hi ha ningú que es plantegi no participar en la prova de Lliçà d'Amunt. Les seves peculiaritats la converteixen en una competició única, en la que, sobretot, la voluntat de gaudir i fer gaudir als altres, engendra una gran cursa de molta valentia, que requereix un gran esforç humà i mecànic. La dedicació és tanta, que aquesta prova és reconeguda per l'estretíssima sincronia que s'estableix entre aficionats i participants, tan ajustada, que el públic viu l'espectacle amb la mateixa intensitat que el motorista dóna gas, o que el mecànic ajusta el canvi.

Aquest esperit ha esdevingut un nou signe identitari per a Lliçà d'Amunt que l'actual equip organitzador de la cursa, Grup 24 Hores, ha portat fins fora de les nostres fronteres. Recollint el relleu de La Colla del Pa amb Tomàquet, el Grup 24 Hores assumí la direcció i organització de la cursa l'any 2003, aportat nous esforços fins a convertir-la en les 24 Hores Internacionals de Resistència en Ciclomotors de la Vall del Tenes que avui coneixem.

En els seus 35 anys d’història ininterrompuda, la cursa de la Vall del Tenes ha esdevingut una prova mítica en la que s’han iniciat molts pilots de reconegut prestigi. Han pres, per exemple, la sortida en aquesta prova, Carles Cardús, Sito Pons o el sis vegades campió d’Espanya de motocros, Josep Alonso. També han corregut al circuit de Lliçà d’Amunt, els campions d’enduro, Oriol Mena, Xavier Galindo, Àlex Llobet o Xevi Puigdemont, a més d’alguns pilots de velocitat com Aleix Espargaró, que va participar en l’edició del 2012 i en la del 2014.

A més de pilots, no han estat poques, tampoc, les firmes del motor que han triat aquesta prova al llarg de la seva història, per presentar i testar algunes de les seves màquines. És el cas, per exemple, de la Beta ART Off-Road de 50 cc que nova començar a comercialitzar-se fins després de tres anys de competicions, entre elles les 24 Hores de Resistència en Ciclomotor de la Vall del Tenes, on va acabar primera en dues ocasions. Derbi també ha utilitzat de banc de proves pels seus motors i ciclomotors aquesta cursa de la mà del tristament ja desaparegut Francesc Tombas “El Mago”, el mecànic més gran de la història a casa nostre. També Yasuni fa servir les 24 Hores de la Vall del Tenes per provar diferents productes que després posa a disposició del públic.

Tanmateix, la cita de les 24 Hores a Lliçà d'Amunt és avui dia una gran festivitat a la població que es bolca tant durant els dies previs com en els propis de competició en la col·laboració amb l'organització. Any rere any, el programa lúdic i cultural entorn d'aquesta competició no ha parat de créixer, mantenint viu l'esperit dels seus fundadors que triaren l'esport com a vehicle per a portar ben lluny la cultura i caràcter del seu poble.

És per tot això, que les 24 hores Internacionals de resistència en Ciclomotors de la Vall del Tenes-Gran Premi Terranova CNC són considerades ja, un patrimoni esportiu de Catalunya.