TESTIMONIS

Roger Duran Piñol

23 edicions corregudes com a pilot, i 27 anys formant part d’un equip. Segon classificat de la categoria general 24h (2004) i 12 edicions classificant-se en les 3 primeres posicions de la Categoria de la Vall del Tenes.

Com, què i qui t’ha portat a formar part de les 24h de la Vall del Tenes?

El meu pare ja hi participava des de les primeres edicions com a mecànic. Per tant, a casa sempre ho hem viscut de primera mà. El meu somni de petit, era poder-hi participar.

Què signifiquen per a tu les 24h de la Vall del Tenes? Com les descrius?

Sempre han sigut molt importants i especials. Des de la seva preparació i fins al final de la carrera. Moltes emocions, nervis, competitivitat, esforç, dedicació… Quan hi ets dintre ho pateixes, perquè són dures, però a la vegada ho gaudeixes un munt. I quan les has acabat, és molt satisfactori.

Roger Duran Foto

En el meu cas, fa 42 anys que formen part de la meva vida. El que més valoro de tots aquests anys viscuts és el que les 24 h m’han donat. Amistats, dedicació, esport i la petita família que sento que s’ha creat amb les persones que sempre hi hem estat.

Si haguessis de definir aquesta cursa en tres paraules, quines serien?

Única-Especial-Exigent.

Hi ha alguna història familiar o anècdota que et va empènyer cap aquest món del motor? I d’aquest cursa?

Doncs un 6 de setembre de l’any 1981 el meu pare estava participant a les 24h I va haver de marxar corrents perquè ma mare donava a llum…. Per tant, com qui diu, vaig néixer allà amb olor a gasolina.

Quin és el teu moment preferit de la cursa? Per què?

De moments preferits, n’hi ha varis per mi. La sortida, evidentment, és una cosa molt especial. És l’inici de tot i de molt esforç, dedicació, diferents emocions… i sobretot, ganes que tot surti bé.

A la matinada, quan surt el sol, també és un moment molt especial tot i que encara queda cursa per endavant (la meitat aproximadament) i dur, perquè és com que comença un nou dia, una nova cursa.

I l’arribada amb tota la família, els amics, la gent… poder acabar i passar la meta, és un moment únic.

Una anècdota que sempre recordaràs?

Recordo al primer Circuit, «el de les piscines», que es corria amb tres pilots. Portàvem des de la matinada corrent solament amb dos perquè un d’ells s’havia fet mal, al final, l’altre pilot tampoc va poder seguir i vaig acabar totalment sol des del migdia fins a les 19:00h que és quan acaba la carrera. A més a més, a part de tot això, cal dir que tenia el cap cremat, ja que la setmana anterior vàrem tenir la brillant idea de tenyir-nos els cabells de ros tots tres i no va sortir com esperàvem… érem uns nens…! Va ser un infern… (riu). Malgrat tot aquest patiment, vam aconseguir el tercer lloc de la Vall del Tenes.

Com veus el futur de l’esdeveniment?

És un esdeveniment que cada any que passa, agafa més força. Cada vegada hi ha més professionalitat amb equips, pilots, mecànica, instal·lacions… Sempre es millora i es fa una cursa millor. Espero poder gaudir-la molts anys sigui com a pilot, mecànic o espectador.

Imagines aquesta cursa d’aqui a 10 anys?

Si la imagino, no sé a quin nivell podrà estar d’aquí a deu anys, si mirem dels inicis fins a l’actualitat, estem en un moment tant de mecànica, com de pilots, molt alt. No sé quan es pot arribar a millorar… m’agradaria, això sí, d’aquí a deu anys continuar veient l’essència d’equips de la Vall del Tenes I d’equips d’amics que van per gaudir d’un cap de setmana de motor.

Parlant de futur, com veus les joves promeses?

Les joves promeses estan a un altre nivell. A dia d’avui la preparació que tenen no té res a veure a la que podíem tenir nosaltres en el seu moment. Porten moltes hores d’entrenament i de moto i no hi ha qui els atrapi!

Com et prepares la cursa?

Al llarg dels anys la preparació ha anat canviant. A dia d’avui és impensable córrer 24h sense una preparació física, per tant, sempre que he pogut, evidentment he entrenat amb moto. Hores de moto sempre és un bon entrenament. Bicicleta de muntanya o Trailruning, m’han ajudat sempre a estar en forma a nivell cardio. Intentar durant l’any practicar-ho i ser constant per aconseguir una bona resistència.

Com prepares la teva moto per tenir-la apunt i aguantar 24 hores al damunt?

La moto es fa de zero, es revisa peça a peça i se substitueix tot el que es creu que pot tenir un desgast o pot portar algun problema, motor, xassís, suspensions, etc. Es revisa meticulosament de dalt a baix. Hi ha algún secret en la mecànica?

A dia d’avui cada cop queden menys secrets en la mecànica. La qualitat del material fan que pràcticament totes les motos comencin i acabin sense gairebé problemes. Tenir molta cura a l’hora de muntar, de passar un cable per un punt o altre, un tub que pot tenir fregament amb una peça o un suport que genera una vibració i que pot arribar a trencar-se amb hores… són poder, alguns dels secrets, en la mecànica, que marquen la diferència.